16 November 2011

Jering!!!



Hasil Google



J.E.R.I.N.G - Siapa suka makan jering angkat tangan. Yes aku suka. Aku bukan peminat terhebat jering tapi aku suka jering. Aku ndak tau sejak bila aku jadi pemakan benda² pahit seperti ini selain petai dan peria. I just love to eat them. Terpengaruh dengan mamaku kali kan.


Cerita pasal jering ni, aku ndak kisah pun dimasak dalam apa jenis masakan pun.





Ini jering rebus. Makan bersama kelapa parut yang dicampur dengan sedikit gula dan garam. Sedap wei!! Yang ni mamaku beli di pasar minggu. Sebungkus RM 1. Gambar atas ni dua bungkus. So worth it jugak la kan.





Yang ini pulak, mamaku masak. Jering masak sambal. Beli yang mentah. Rebus untuk melembutkannya. Kemudian masak sambal. Mamaku campur sedikit ikan bilis sebagai penambah perisa. Sedap wei!!!


Ada orang ndak pandai makan benda ni. Pahit la. Busuk la. Memang pahit pun. Memang busuk pun. Lagi-lagi time kencing. Memang kencing bau jering la kalau banyak makan benda ni. Ada orang cakap bagus ada yang cakap ndak bagus makan benda ni.  Ada pendapat mengatakan, makan benda ni baik untuk cuci buah pinggang tapi terlampau banyak makan buah jering ni tidak baik boleh membawa kanser.Especially yang mentah.Entahlah. Tapi, bagi aku, sekali-sekala makan benda-benda macam ni baik untuk kesihatan sebab jering ni masuk dalam kategori ULAM. Apa benda pun kalau kita makan secara berlebihan bisa memudaratkan. Betul kan??


p/s pahit itu sedap!




2 comments: