16 May 2013

Al-Kisah Barang Hantaran

Bagi aku, sejujurnya, barang hantaran tidak perlu mewah dan tidak perlulah beli benda-benda yang anda tidak perlukan langsung. Ya memang ikut kemamampuan. Sesiapa yang mampu bolehlah jadikan iPad sebagai hantaran. Hp sebagai hantaran. Tapi bagi aku, semua itu hanyalah berniat untuk menunjuk-nunjuk. Bagi aku, lepas kahwin pun boleh bagi hp, lepas kahwin pun boleh bagi kereta. Bukan cemburu, or bukan tidak mampu, tapi bagi aku ndak perlulah semua tu. Asal ada benda yang boleh dijadikan hantaran oklah tu. Lagi satu, apa yang penting, benda yang kita beli biarlah yang akan dipakai kelak. Jangan sekadar ikut-ikut orang. Orang beli benda cenggini, ko pun mau. Pastu yang si pasangan bukan suka pun. Kan membazir. Jujur aku cakap, untuk hantaran kahwin aku nanti, aku beli jam yang si Tunang suka. Biarlah ndak sesuai jadi barang hantaran (kata orang) sebab simple sangat, tapi itu yang dia mau , aku ikutkan saja. Begitu jugak dengan hantaran yang lainnya. Semua yang dia akan pakai. 





hiasan semata-mata. Thanks en. Google!




Bagi aku hantaran ni adat saja. Apa yang penting dalam sebuah majlis perkahwinan adalah MAKANAN UNTUK TETAMU CUKUP. Malu wei kalau ndak cukup makanan. Mana mau cari makanan kalau time orang tengah ramai and then at the same time lauk habis. NAUZUBILLAH. Mintak dijauhkan.Banyak kisah aku dengar makanan ndak cukup. Ish. Mintak simpang la. Ada jugak kes, orang tengah berbaris ambil makanan, masa tu jugak nasi habis, lepas tu tunggu katering pergi ambil lagi. Ohoiii! Lain kes pulak yang majlis banyak bebenar persembahan itu ini, dan lepas majlis baru ada acara makan-makan, dan makanan ndak cukup pulak untuk 10 orang semeja itu. adui. Sekali lagi NAUZUBILLAH.Bilang mamak, ingat jak pesanan arwah nenek, untuk sebuah majlis yang anggarannya 1000 jemputan kebawah, 100kg ayam , 100 kg daging CONFIRM cukup. Semoga pesanan arwah nenek itu akan diingati sampai bila-bila. Cerita pasal arwah nenek, aku sedikit sedih jugak, time kahwin nanti, both side nenek aku dua-dua sudah tiada. Teringat pulak. Al-Fatihah untuk nenek.Semoga tenang disana.






Love, 
rinadorina bahar





p/s apa jugak barang hantaran yang anda mahukan, terpulang kepada individu. hak masing-masing. 



1 comment:

  1. bapa aku pun ckp juga, buang duit smpai 10 ribu just for photography pun nda guna jg klu makanan nda cukup..jadi buah mulut org sja dtg kawin si anu, nda temakan..haha..makan tuh yg kena lebih, berbuang nda apa, yang penting semua org dapat makan.

    barang hantaran untuk alai dulu, bapa aku yg incharge, since bapa aku ckp dia lelaki dan dia tau apa lelaki mau. end up satu pun nda si alai pakai..hahaha..sbb taste liau2..jam tangan pun kan yang liau2 punya style, polo hah! bapa beli mahal..skali smpai skg masi dlm almari, alai pakai jam tgn g-shock siring jln, sbb dia bilang rosak ndada feeling, buang beli baru..arga baru rm25 katanya..hahaha..hantaran aku 3 dulang kain sarung, masa kawin mara jg la aku kena bagi kain sarung 3 dulang, last2 ada jg gunanya selama pregnant sampai dalam pantang..kain sarung jg yang paling selesa dipakai selama pregnant..

    ReplyDelete