11 April 2010

...it's April - part 2...

5hb lepas... we celebrated my beloved mom's birthday... Kemarin 10hb... adik aku punya turn. next 17th pulak turn big boss..my beloved bapak ever... :D . So.. semepena birthday my one and only sister ni... aku dengan si bech konon2 bersemangat untuk membuat kek...seperti yang aku inform dalam entri sebelumnya..dan seperti yang aku janjikan...tadaaaaaaa.... ini la hasilnya... walaupun rupanya buruk...tapi rasanya...PERGHHH!!! (puji diri sendiri)...


tapi sebenarnya...dan sesungguhnya...aku masih belum pakar...still dalam proses belajar... hahaha... terpaksa mengaku... sebenarnya... time mau buat topping chocolate tu... aku gagal... dan hasil yang ada itu adalah hasil kerja si lason sendiri selepas 2 kali aku gagal... first time aku buat... masuk bakul sampah... 2nd time pun masuk tong sampah. lepas 2 kali gagal untuk buat topping tu.. aku call si lason suruh balik and suruh dia buat sendiri.. tapi sekarang aku sudah tau macam mana mau buat... so next time... aku akan buat sendiri.. tu la masalahnya... sebelum2 ni.. bila buat coklat cair tu...seperti yang biasa aku buat untuk kuih raya... biasanya aku pakai cooking chocolate... tapi yang ini pakai serbuk koko & milo... kesalahan teknikal tu yang buat 2 kali hasil yang aku buat masuk tong sampah...hahaha... tapi mamaku releks jak.. biasalah... dalam belajar... kita mesti tempuh kegagalan.. dan pengalaman akan ajar kita menjadi lebih baik kan... hehehe... so do i... aku ni sebenarnya pantang kalah... gagal sekali aku cuba lagi... tapi kalau sudah 2 kali... aku memang mengalah... tu yang akhirnya mintak si lason jugak buatkan tu...


Gambar2 di atas ni pulak hasil yang aku buat. hihihi.. kalau bab2 dessert ni... memang makanan aku ni... aku suka buat2 gini.. lagipun benda2 gini ni kan simple jak... aku suka buat puding2..jelly2 ni... tapi yang aku heran.. aku ndak berapa suka makan... ntah la kenapa... aku suka buat... and bagi family2 aku makan... kadang2 aku suruh diorang tapau bawak balik... dari dulu lagi... hihihi...



Chicken wings tu pulak aku first time buat ikut resepi makcik mun. bukan apa... dari beberapa bulan lepas lagi aku macam kepingin2 mau makan. Chicken wings yang diperap guna serbuk kari, honey, gula, garam dan yang paling aku suka sunquick oren... actually kena perap benda ni semalam barulah bahan2 tu meresap... memandangkan aku baru beli ayam tu pagi kemarin.. so aku cuma perap 4 jam lebih jak.. bah hasilnya... not bad... seperti yang aku selalu cakap ngan si bech... "amacam??? boleh ka sudah aku jadi menantu haji??" hahaha... Yang birthday si lason... yang potong keknya si Acai.. kazen aku... hahaha... biarlah bah kan.. memang bab2 besday2 ni budak2 yang suka.. kasi cannnnnnn katakan.....






Nota kaki tangan dan mulut:Mine... sudah lepas. Mom's pun sedah lepas. Lason's pun sudah lepas. Next week turn bapaku lagi ni. pening ndak tau mau bagi hadiah apa... hurm........

No comments:

Post a Comment