26 September 2010

...berjalan kaki...

Minggu lepas...eh..2 hari lepas...eh...semalam...ah...mana2 la... pokoknya hari tu aku tertengok iklan di TV.. ndak sure pulak iklan siapa... tapi i guess mestilah Kementerian Kesihatan Malaysia kan... alah iklan yang menyarankan agar kita rajinkan berjalan kaki untuk mendapatkan jantung yang sihat at least 1000 langkah sehari tu (if im not mistaken la, sorry kalau silap)... dalam iklan tu dia sarankan kita rajin2 berjalan kaki.kalau parking kereta tu parking la jauh2 sikit supaya kita dapat berjalan. kalau di opis tu kalau setakat opis tu di tingkat 1-2-3 tu... pakai la tangga..janganlah manja sangat sampaikan tingkat 1 pun mau naik lif.lepas tu iklan tu sarankan kita rajinkan senaman berjalan kaki at least 30 minit sehari 3-4 kali seminggu. Ada lagi aktiviti2 lain tapi aku ndak berapa ingat. aku try search d Youtube iklan tu.. ndak da... tapi lain yang aku jumpa tapi infonya sama... bolehlah sedakadar untuk info kan..





Lepas tengok iklan tu baru aku tersedar aku sudah lama ndak melakukan aktiviti itu. Dulu time opis aku still di area Fajar tu aku hari2 jalan kaki pegi ambil newspaper. yang paling membuatkan aku rasa akulah otromen si wanita gagah ialah aku pergi ambil newpaper tu tengah2hari buta....siap pakai payung youuuu... itu satu... lagi satu... dulu...pagi2 aku rajin bertawaf keliling rumah... lepas subuh jak adalah muka aku bertawaf or kekadang bejogging keliling rumah... HAH... time tu badan aku kurus sikit berbanding time kerja di KK [sumpah.. kerja sana KK bisa buat badan aku jadi macam Adibah Nor ok : dapat geng kerja kaki makan... makan plak tempat2 yang tgh2 bulan orang lain jarang masuk kami masuk jugak.. biar duit sipi2 lagi mau kering still ikut kehendak tekak....]....tapi lepas kurus sikit2 (ala sikit jak pun)... aku sudah malas...lepas solat subuh tidur balik sampai kul 7.30 baru bangun ready2 p kerja... dan bermula 3 hari lepas aku telah memulakan aktiviti itu semula selepas aku rasa badan aku mcm di pam2 especially lepas raya. PERGHH!! boleh tahan sebabnya perjalan untuk mengelilingi rumah semakin besar memandangkan rumah sudah renovate.. dapur makin panjang... means perjalanan aku pun semakin panjang.

Lepas buat lebih kurang 3 hari ini aku dapat rasakan badan aku semakin fresh dan badan aku pun macam turun sikit ... fuhh...semoga aku akan tetap ada semangat itu balik... arghhh... ndak sanggup aku tgk badanku macam di pam2 lepas raya tu...

doakan aku berjaya... AMIN



nota kaki tangan dan mulut: nasi buatkan badan aku macam di pam2...arghhhhhhh~~


No comments:

Post a Comment