15 September 2009

...22, 23 & 24 Ramadhan...

22 Ramadhan (12 Sept 2009)

~hari ini hari pertama aku minum cocoa collagen.the waste was superb. YUMMY!!...kesan di hari pertama adalah....aku x tidur pas sahur...gagah kan...hukhuk...serius ni minuman bagi aku tenaga.lepas solat subuh aku siap boleh jahit manik sampai jam6 pagi aku dan mamaku memulakan misi membuat kuih raya.

~kuih pertama adalah kuih yang berwarna kuning itu. kuih ini adalah khas unutk makcik2 or sesiapa yang tinggi darah or..someone yang ingin diet kerana kuih itu tidak menggunakan mentega or majerin. kuih itu dibuat menggunakan minyak sayuran.PERGHH!! ini semua aku punya kerja. aku jumpa resepi tu dari internet dan mamaku pun main belasah buat. the taste ok..tapi bagi peminat makanan yang berlemak mesti tidak menggemari kuih ini..termasuklah si Lason...huhuhuhu...siap buat kuih dalam pukul 7 lebih.

~Sambung buat kuih kedua selepas berehat lebih kurang sejam lebih. kuih kedua adalah kuih yang ada deco love2 itu. hah..ambik ko..besar gedabak... itu totally made by me. actually resepi asal adalah menggunakan badam tapi disebabkan aku terlupa beli badam extra..sebab badam yang ada sudah dugunakan untuk buat kuih yang pertama.Jadi aku gantikan dengan nestum(aku sengaja ndak hancur nestum tu supaya dia rasa crispy..sebab tu la cetakan dia tidak berbentuk mengikut acuan sebab nestum tu kan kasar...)

~lepas tu rehat lagi sementara tunggu biskut nestum tu sejuk. lepas sudah sejuk aku p la cairkan coklat masak tu.sekali telebih la pulak. terpaksa la aku sambung dengan membuat coklat cornflakes itu..jangan tertipu ya kawan2 itu bukan almond london..itu adalah cornflakes yang aku gaulkan bersama coklat. aku dapat resepi pun dari internet..huhuhuhu...rupa dia kurang lawa dan menarik disebabkan kesilapan aku...coklat nda cukup banyak untuk salutkan dengan cornflakes yang banyak...jadinya cornflakes itu tidak melekat. sebagai penyelesaian..aku p cairkan coklat lagi dan tambahkan ke dalam cup itu...sebab itulah rupa dia hodoh sekali...ampun makk....!!!

~time aku tengah wat kuih tu aku dpt kol dari kakak eda...bgtau aku..sunglass aku hilang. aku time tu yang penat redha jak dengar berita tu..memang aku sedikit marah sebab aku rasa aku sudah lama mintak tolong poskan sunglass tu..tapi apa boleh buat..takdir..aku memang sedih..serius lepas dpt call tu aku buat kuih sambil diam...sampaikan mak aku ckp..jan la sedih... mebe orang nda tau..tapi yang pasti itu adalah satu2nya kenangan yang aku ada untuk aku kenang bahawa aku pernah sayang dan masih sayang Mr.A. harga spec tu nda la mahal(bagi orang yang bagi tu la..kalau bg aku mmg la mahal)...


~sambil2 aku buat kuih tu sebenarnya di luar rumah ada orang tengah pasang lampu kelap-kelip(bahasa kampung)...gambar di bawah ni adalah hasil dari kekreatifan dan kerajinan pekerja itu.kalau ikutkan aku...aku lekat lurus a.k.a straight jak...tapi budak2 ni raji pegi buat selang seli gitu...last2..hambik ko..30 meter sumanya...

~dan hari ini buat pertama kalinya aku berbuka di luar... ini bukan lagi berbuka di restoran2@hotel2 aku berbuka di dalam kereta...ya..gmbr di bawah membuktikan aku berbuka puasa dengan sebijik karipap..sebabnya...kami terpaksa ambil bapaku di airport.flight bapaku dari KL smpi di kk lebih kurang jam 5.45ptg. aku nda tau kenapa bapaku pilih time gitu tapi yang pasti...kami nda sempat smpi rumah dan akhirnya berbuka dalam kereta.





23 Ramadhan (13 Sept 2009)

~sepatutnya hari ini menjadi hari yang paling aku tunggu2. ya..13 sept..aku tunggu tarikh ni since bulan 6 lagi... tapi..disebabkan kesibukan dia..hari ini aku jadi hari yang sedih buat aku..nda jugak la sedih betul..tapi...sedih jugak la...

~hari ini aku berak2...seharina aku berak2.mebe kesan dari cocoa collagen yang membuang toksik dalam badan aku.FUH!! seharian aku kluar masuk tandas.sebelum ini susah mau berak..sekali dapat berak...berak2 la pulak.

~yang bestnya hari ini mamaku masak bubur ayam..YUMMY!!

~malamnya aku tidur awal sebabnya terlalu letih.




24 Ramadhan (14 Sept 2009)

~hari seperti biasa..tiada apa yang menarik

~berak2 semakin pulih.

~malam pun tiada apa yang menarik hanya lepak di rumah.

nota kaki tangan dan mulut: ishhh..miss u so much bah...

2 comments:

  1. tabik akui ngan ko nih..pandai wat kuih...pasal spek tuh, aku tumpang sedih gak...ndakpala sal, janji dia ada dlm atimu lg..

    ReplyDelete
  2. huhuhu....bukan susah bah tu kuih...kuih simple2 jak..kalau kuih yang susah2 kali la ko boleh tabik..hahaha...

    pasal spek tu..hikhik...xpalah...sedih sikit tp apa boleh buat...

    ReplyDelete