28 May 2009

...tandas punya pasal...

...belajar tinggi-tinggi tapi bodoh...
erm.. ayat macam kurang ajar sikit. tapi aku peduli apa. jan salahkan Pn.Samsiah dan Hj. Bahar. diorg sudah cukup ajar aku sekarang ni kalau mau cakap aku kurang ajar pun mebe sbb aku yang kurang makan di ajar. sapa ndak panas kalau orang yang suka kencing tapi ndak mau flush. kalau zaman sekolah or zaman study masih boleh diterima akal.ini yang guna tu tandas tu orang tua yang ndak lama lagi mau pencen dan kuburu pun sudah memanggil. salahkan aku letak sign "SILA JAGA KEBERSIHAN TANDAS" siap aku highlight "sila'flush' selepas menggunakan" (sebenarnya aku rasa ayat ni salah...sorry Cikgu Baljeet...anda sudah mengajar aku BM dgn berjaya cuma aku yang lupa...)...tapi ada makhluk tuhan ni yang agak kurang ajar pergi conteng " kami jarang guna tandas ini.sila jagan ambil hati".. bagi aku orang ni serius kurang ajar sebab dia conteng sign yang aku buat. kalau dia ndak terasa buat apa dia mau conteng tu sign. aku pun balas (tapi pakai pensel..sbb aku ndak bodoh cam dia).."anda sangat kurang ajar sebab menconteng sign ini.sign ini adalah general.siapa makan cili dia rasa pedas.FAHAM!!!"... tapi aku memang hot sebab dia conteng. memanglah hal kecik..tapi kami bukan "MAKCIK CLEANER KO"... susah masing2 kena pandai jaga toilet. ini bukan first time diorg buat kotor d tandas tu.sudahlah menumpang tandas kami lagi mau kurang ajar. ini la orang kalau sudah biasa ada cleaner...
sebenarnya cerita ni berlaku kemarin petang. aku ingatkan sudah stop di situ. rupanya isunya bersambung lagi hari ini sebab Kak Ugee p lekat itu kertas betul2 depan pintu. betul2 menghadap bilik meeting diorg. hahaha..ambek ko. sekali pagi tadi dalam jam 9 la gitu aku dapat call dari Pn. Samsiah

Pn. Samsiah: apa yang ko conteng di tandas tu??
aku: kenapa??? (aku sudah start naik hangin)
Pn. Samsiah: Boss diorg panggil bapak ko meeting..
aku: ahh..bodoh betul diorg tu..hal tandas pun bagitau bos. bos diorg tu ndakda kerja lain ka selain mengurus tandas. bos diorg tu bos ka kuli. hal tandas tu urus la sendiri bah.itulah kebiasaan di manja.
Pn.Samsiah: sudahla..ko ni mau begaduh jak..
aku: (diam.malas sambung sebab kalau aku cakap nanti tambah banyak aku maki orang SLD* tu..)

dalam jam 10 gitu datang satu makhluk tuhan(MT) ni masuk opis kami.

MT: kenapa dik?? kamu marah pasal tandas tu ka??
aku: (memang aku bengang time tu..).. gini..kemarin ada org kencing pastu tinggalkan jak kencing ndak di flush. smpi pagi..semalamam lagi tu di biar..lagi pun itu sign kan in general sama cam sign "SILA TANGGALKAN KASUT" tu..(ngm2 lagi MT ndak buka kasut..cib**...)
MT:erm..kami ndak tau pulak..sebab kami ndak pernah pakai tandas kamu.kalau kami mau kami turun bawah jugak. kami paham jugak sbb kamu kadang2 ndak da air.
aku: (dalam hati: ndak pernah konon..jadi yang aku tunggu pakcik tua tu dalam tandas tu apa?) oklah..masalahnya yang buat saya marah ni..kenapa jugak mau diconteng sign tu. kalau bukan kamu yang kencing ndak payah la.kan itu in general..
MT: oo..pasal itu..saya yang conteng..mintak maaf ya. kita kan manusia biasa...bla..bla..bla..

aku time ni memang panas lagi2 dia mengaku dia yang conteng.aku ambik air terus minum harap2 dapat redhakan kemarahan aku yg dari tadi.

MT:oklah..mintak maaf la ya.
aku:(terpaksa)..sorry jugaklah sbb tulis bali yg bukan2...

sekali dia p la balik belakang. sekali aku ngn kak Ugee tetiba dengar ada suara2 sumbang megamuk di belakang tu. antara ayat yang kami dengar...
"kalau dia bilang biadap maksudnya termasuk kami la tu...bla..bla..bla.."
"aku pun ndak HINGINNNN(di tekan lagu tu..cam sial) la guna toilet tu..."(woi..kalau ndak hingin yang aku jumpa tu bukan ko ka..)
"BABIIIII" (pakcik..ko tu sudah tua..kubur sudah panggil mari..lagi mau maki2 babi ka..)

aku terus terang..aku memang panas baran..dan pantang aku org buat aku marah... aku apa lagi..balas la..(aku mmg rasa aku mcm bukan educated person sbb gaduh cam gini...)..
" biarpun kami babi..kami babi p sekolah..kalau jadi manusia pun tapi kalau bodoh ndak guna..."
aku ndak sure la diorg dengar ka ndak..tapi aku kompom dengar.
pastu lbh kraung jam 11 Hj. Bahar samapai opis.

Hj. Bahar: sudah2 la kamu begaduh tu. gara2 kamu dipanggil meeting .
aku: bodok tu diorg.hal kecik pun mau suruh bos uruss.kalau d WCT kena ketawa sejak tu..

Hj. Bahar memang seorang yang ccol...dia releks jak..then p belakang.mebe mintak maaf.. aku memang panas time tu. tp biarlah. mengalah ndak semestinya salah kan. tapi kalau aku apa jadipun aku ndakkan mintak maaf ngn diorg sbb aku yakin aku ndak salah.
pastu aku tanya Hj. Bahar...

aku: apa la kunun boss diorg cakap??(aku merisik kabar)
Hj. Bahar: ndakla..marah jugak dia dgn staffnya. tapi marah diorg kamu bilang diorg biadap..
aku: uisk...ni pakcik mmg cari penyakit.aku cakap yang conteng tu yang biadap.yang dia terasa kenapa.

cam biasa Hj. Bahar diam. aku pun senyap. malas mau bising. aku kan sudah cakap aku ni panas baran(ndak tau ikut perangai siapa..hahahah) tapi kejap jak. tapi yang pasti aku memang pendendam. sikap yang dari dulu aku mau hakis tapi ndak berjaya. aku ndakkan balas apa2 tapi one day..once ada peluang untuk aku..siapla.

so kesimpulannya cerita tandas tu berakhir sbb aku p cabut sign tu. tapi kalu balik nnt pakcik2 tu cari pasal..aku ndak jamin aku ndak meletup lagi. mesti kamu konfiuskan kenapa plak kami boleh satu tandas dgn diorg. sebenarnya...bangunan ni 2 tgkt. dsbbkan kami ada 4 org jak staff di opis termasuk Hj. Bahar jadi ndak payah opis besar2.so di bawah kasi sewa ngn SLD*...dan belakang pun untuk bilik meeting ( ni SLD* pun aku heran..kaya tapi ndakda bangunan sendiri).. sbb tu la bagi sewa diorg. Lagipun kami mmg bnyk contract ngn diorg. tapi semenjak dua menjak ni ada beberapa staff diorg stay d bilik meeting tu sementara tunggu kami chow..sebab kami mau pindah opis.jadi diorg mau beli ni opis.baguslah..meyampah jugak aku dgn diorg ni.cara parking kereta buat mcm diorg jak yang ada kereta. BODOH!!!...





nota kaki tangan dan mulut: suka hatilah diorg mau bilang aku kurang ajar ka apa.. yang penting aku tetap ndak bersalah. full stop. satu jak aku tunggu..betul ka diorg ndak mau guna tu tandas.tunggu la.ada lbh kurang sebulan lagi kami di opis sini..aku mau tgk mcm mana...silap2 ada yang sempat tekencing d tangga tu...

No comments:

Post a Comment