13 May 2010

...Seminar on IT in Construction...

Pagi tadi aku mengikuti sebuah seminar yang dianjurkan oleh CIDB a.k.a Construction Industry Development Board atau dalam bahasa melayunya Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan dengan kerjasama PIKOM (Persatuan Industri Komputer Malaysia). Seminar yang bertajuk IT IN CONSTRUCTION itu berlangsung di Hotel Emas Tawau. Mengikut tentatif program, program sepatutnya bermula pada bukul 8.30am dimana peserta haruslah mendaftarkan kehadiran. Jadi, aku dengan penuh rasa berbangga kerana perjalanan dari rumah aku ke hotel itu hanyalah mengambil masa kurang dari 10 minit telah bertolak dari rumah pada pukul 8.20am.Seingat aku ini adalah kali pertama aku join seminar2 anjuran CIDB ni selain daripada kursus untuk mendapatkan kad hijau time di U dulu. So aku memang tidak tau bagaimana sambutan warga Tawau (bumi tercinta) terhadap program2 anjuran CIDB ini. Sesungguhnya warga Tawau adalah antara warga yang rajin dan semangat untuk mengikuti program2 sebegini. Punya ramai orang 'Q' untuk registration. Ish2...sambil2 menunggu turn aku sampai tu sempat jugak la aku jeling2 sana sini. manalah tau boleh cuci mata. tapi sesungguhnya aku hampa. mostly yg ikut kursus tu Uncle2..auwww... sedih la jugak aku memikirkan bagaimana aku harus menempuhi seminar itu tanpa ada orang yang mampu memberikan aku semangat kerana sesungguhnya aku pasti seminar2 sebegitu pastinya memboringkan.

Selepas pendaftaran aku masuk ke hall yang ditetapkan...seingat aku seumur hidup aku ini baru kali kedua aku memijakkan kaki ke Hotel Emas. Kali pertama adalah beberapa tahu dulu. itupun hanya untuk berbuka puasa. Aku pilih tempat yang tidak la terlalu depan dan tidak lah terlalu belakang (standard cam time kuliah dulu2 la).. so lepas tu aku pun duduk dengan penuh semangat. selepas satu..satu orang yang masuk sampai la hall penuh. mengikut tentatif first talk akan bermula pada pukul 9 tetapi hampeh.. 9.20 baru start... mebe sebab terlampau ramai orang yang register. aku tidak sure berapa ramai orang. tapi seingat aku, penganjur tu ada cakap lebih kurang 200++ orang.

Dipendekkan cerita, seminar ni bertujuan untuk memperkenalkan IT kepada bidang pembinaan. Dengan adanya software2 baru di pasaran dapatlah membantu dan memudahkan kerja2 semua orang2 yang terlibat di sektor ini. Dan aku paling tertarik bila talk pasal software2 terbaru yang berkaitan dengan design ( tiba2 aku rasa aku ingin menjadi design engineer ).. time talk tentang software2 ini.. serius aku cakap...30 minit adalah tidak cukup kerana kecanggihan software2 itu membuatkan aku kagummmmmm!! dan sumpah...terus terang aku cakap... 4/5 talks aku hanya bermain game di iPod aku sahaja sambil memasang telinga. bukannya apa..cuma aku rasa cara penyampaian penceramah2 itu membuatkan aku rasa boring atau jugak sebab aku rasa aku faham apa yang diorang cuba sampaikan. It's all about IT... E-Tendering dimana dengan adanya E-Tendering ini proses untuk pembelian tender akan dilakukan dengan hanya dengan satu klik. For those yang kurang arif dengan IT ni..maybe la diorang semangat untuk dengar...tapi for me.. aku sudah biasa dengan benda2 'E' ni..jadi aku hanya dengar sahaja. Lagipun slide show dia ada bagi..aku sudah baca time menunggu hall penuh...standard zaman kuliah la..janji slide show ada..orang yang bercakap di depan tu sudah tidak berguna..(ngehhh..jahat kau rina). Selain E-tendering, the final talk is all about 1bina.my . Sebuah laman web yang baru diperkenalkan oleh CIDB dalam proses memudahkan para penggiat industri ini (sumpah ayat ini aku ambil dari penceramah pagi tadi...huaahuaahua).

Selepas the last talk, sesi soal jawab pun bermula. memandangkan jam sudah menunjukkan pukul 12tghr semua orang pun tidak ada mood untuk bertanya.Tiba2 ada seorang pakcik dengan penuh rasa berbangga menanyakan soalan. Sumpah bukan aku mau ketawakan pakcik itu, tapi sumpah dia memang lawak. dia tanya soalan yang tiada kaitan dengan seminar hari itu dimana penceramah itu sendiri tidak tahu jawapannya. dan selepas itu...ada alagi seorang pakcik yang jugak penuh rasa bangga memperkenalkan dirinya... kali ni pun sumpah bukan aku mau ketawa tapi agak lucu jugak. tapi aku kesian jugaklah..biasalah warga tua..maybe jugak orang kampung... antara dialog dia yang aku ingat:

" saya bukan mau mengajar tapi sekadar untuk memberi pendapat. boleh ka kalau lain kali pihak CIDB menganjurkan seminar2 lagi pada masa akan datang, berikan ceramah dalam bahasa melayu. sebab kebanyakannya kami tidak paham bila mereka bercakap dalam bahasa inggeris..."

opss...ampun pakcik...saya terketawa. bukan sebab pakcik tidak faham bahasa inggeris tapi ketawa sebab keberanian pakcik itu... entahlah...aku pun tidak tau mau cakap apa pasal hal sebegini. memang betul kasihan pakcik2 yang tidak faham tu sebab diorang bayar mahal2 tapi tidak faham apa yang disampaikan. tapi zaman sekarang ni semua benda pun dalam bahasa omputih...jadi kita kenalah ikuti peredaran semasa walaupun kadang orang selalu cakap "cintailah bahasa kita'...

Selepas selesai sesi soal jawab.. acara yang dinanti2kan... iaitu acara makan tengahari.. sumpah makanan tghr tadi memang mabelessss...(atau mungkin sbb aku yang terlalu lapar)... ayam masak cendawan, kangkung masak belacan, daging masak black pepper, ikan masak asam pedas dan tauhu masak sos tiram... lalalaala...


gambar hiasan semata2..





nota kaki tangan dan mulut: sumpah seminar2 begini sangatlah tidak best jika penceramahnya macam ayam2...

nota kepala: sumpah aku ndak perasan ending entri aku kali ni cam gantung...lalalaalla

No comments:

Post a Comment