17 October 2010

..bila media cetak salah cetak..

Ambil dari FB OH! MEDIA


Kenapa ada media cetak selalu salah cetak??mungkin typo..siapa yang ndak pernah buat salah kan..tapi... seharusnya benda² begini tidak harus dan tidak boleh berlaku.. seharusnya setiap patah yang tertulis haruslah diperiksa sebelum diedarkan kepada umum. Sama macam majalah wanita yang aku baca selama. Berkisar tetang petus meghilangkan selulit. Tajuknya begini ...KOPI HILANGKAN SELULIT... ok fine..ndakda masalah... tapi penerangannya pulak macam gini "KOPI DIKATAKAN MAMPU MENGHILANGKAN KOPI bla bla bla"... aku sampai baca dua kali untuk faham dan akhirnya baru dpt pickup ada typo disitu....
Bagi aku, kesalahan² sebegini bukanlah masalah besar bagi kita yang dewasa ini... tapi bagaimana dengan budak² yang sedang membesar yang baru ingin membaca...tidakkah perkara sedemikian akan mengganggu proses pembelajaran mereka.. Diharapkan pihak media seharusnya lebih peka dalam menyiarkan atau mencetak sesuatu bahan bacaan itu bagi menggelakkan kesalahfahamaan dikalangan kanak² dan jugak bagi menjaga kualiti pencetakakan sesebuah syarikat pencetakan itu.




nota kaki tangan dan mulut: fuuhh..sejak bila c rina jadi kaki  complain.ni..
p/s biarpun blog aku kadang² bahasanya pun ndak betul..tapi aku taip untuk suka²...untuk aku baca...kalau ada orang baca..syukur...tp dorang tu untuk tatapan umum..


No comments:

Post a Comment