21 July 2009

... kembang semangkuk ...

ini adala resepi AIR BUANG PANAS yang aku belajar dari kak madzlinah, Sr. QA/QC Engineer masa aku kerja dengan WCT.Kak Madz sempat ajar sebelum dia resign dan ikut suami diapergi nehara padang pasir.pada waktu tu cuaca di KK memang sangat membunuh. One day, aku terlihat dia memabawa susatu dalam botol air dia.aku ingatkan rumpai laut rupanya minuman ini, :::AIR KEMBANG SEMANGKUK::: sangat senang untuk membuat minuman ini. tidak memerlukan kos dan tenaga yang banyak.apa yang diperlukan adalah:



bahan pertama adalah buah kembang semangkuk.harga nda mahal.boleh dapatkan dengan harga RM 1 bagi kuantiti yang sedikit. boleh didapati di kedai2 runcit.

bahan kedua yang diperlukan ada gula batu. gula batu juga tidak mahal dan boleh didapati dengan harga yang murah di mana2 kedai runcit berhampiran.

dan bahan yang ketiga adalah, air panas. ini lagila percuma.



Cara untuk menyediakan air buang panas ini amatla mudah. semudah anda meminumnya.



1. Masukkan biji kembang semangkung ke dalam mug/cawan/gelas/teko/baldi(sangat rakus anda ini).kuantiti bergantung kepada besar mug anda.

2. kemudian masukkan gula batu.kuantiti jugak bergantung kepada size mug anda.

3.kemudian masukkan air panas.dan biarkan menjadi seperti...

***



***



***



***



***



***



***


ini... dan..



***



***



***



***



***



***



***



***



***



***











***


TADAAAA!!!!!


dan kemudian bolehlah di minum. sebenarnya banyak lagi benda lain yang boleh ditambahkan kedalam air buang panas ini. tapi bagi aku ini yang paling simple dan save bajet.

ini pulak gambar buah kembang semamngkuk tadi. menakjubkan kan.dari sebiji buah yang kecik boleh jadi begini. benda ni sebenarnya boleh di makan.bentuk fizikalnya seperti jelly2.tiada rasa. tapi bagi seorang yang penggeli,mebe dia geli untuk melihat dan menyentuhnya.tapi best oooo...wa cakap lu..kalau masuk dalam tekak...geli2 gitu.



Sekarang ni musim panas yang teramat di bumi Tawau(tapi sebenarnya cuaca ndak menentu...). so kepada yang ingin menyejukkan badan yang panas,tanpa perlu mebunag duit yang banyak untuk membeli Wong Lo Kat dalam tin (mahal sial...RM2.50 setin), bolehla mencuba yang ini. aku pun buat minuman ni dan bawak ke opis.


renung2kan...selamat mencuba....

nota kaki tangan dan mulut: sesungguhnya sakit dan sembuh itu berada di tangan ALLAH SWT. kita hanya berusaha...

6 comments:

  1. wah..bestnye resipi ko nih.. tp lagik best kalo ko tambah cincau, nata de coco, barli, kacang n ape2 la best tuk ditambah.. aku paham resipi ko ni tuk jimatkan budget.. bagus2.. aku nak wat gak kat umah ;p

    weh, nak resipi wat lasagna yg best ade x? hehehehhehe

    ReplyDelete
  2. wah..berguna jugak resepi mu nih..tp utk panas bdnka? utk org yg panas atih bolehka? kalau boleh aku mo bg org yg panas atih sbb terasa ngan crita dlm blogku ari tuh..huahuahua!!! panas lg pedas kalik..

    ReplyDelete
  3. nad: tula pasal.ini jimat dan cepat.

    aini: sapa panas?? asi ka main panas2 baca blog orang??

    ReplyDelete
  4. Thanks rina! nnt ku cobak! haha

    ReplyDelete
  5. besala bah kann..ada juak bah yg temakan cili dalam blog ku ni..padahal ndak da juak ku letak cili...sukak ku mo tulis apa kan..blog ku juak..tuh yg mo dikasi 'antidot' tuh

    ReplyDelete
  6. huahuaha...lucu..ko ckp ngn tu org..kalau mau terasa...ndak payah baca..

    ReplyDelete