29 April 2009

...kehidupanku yang serba sederhana....

lucu...sudah berbulan aku blogging baru aku mau buat cerita pasal kehidupan aku...ndakpala.. aku memang ndakda idea sekarang...cuma tiba2 aku terfikir pasal ini...ermm...cerita aku mungkin tidak semenarik mana sebab kehidupan aku pun hanya sederhana...aku bukan kaya..dan aku ndak la jugak sampai tahap miskin papa kedana....

dulu...aku hanya anak seorang kerani dan seorang bekas guru tadika.dan pada masa itu kami tinggal menumpang di rumah nenek sebelah mama' aku yang kebetulan...bukan jugak kaya cuma berharta sedikit...punya rumah sendiri..punya tanah sendiri. masa kecil aku memang best..sebab pada zaman kami...walaupun kanak2nya agak nakal...tapi tidak senakal zaman kanak2 zaman sekarang...semua permainan kami main beramai2...dari guli,kayu lelek, congkang, engkek2, main polis,main tapuk2,rounders,main tembak2 guna buluh, layang2, gambar2 dan yang paling best mandi hujan beramai2.Yang bestnya semua permainan ada musimnya.bila musim guli,semua budak2 di kampung akan main guli.dari yang lelaki sampai yang perempuan.dari yang kecik samapai yang besar.memang best.dan yang paling penting,semua orang saling menjaga diantara satu sama lain.ndak pernah kami terifkir pasal becinta2 ni.sebab kami anggap semua adik-beradik.aku paling suka bila musim buah2an. memandagkan datuk & nenek aku merupakan TUAN TANAH...so D&N aku memang banyak pokok buah2an.tapi serius D&N aku bukan manusia yang kedekut.tiap kali musim buah,ndak kira buah apa pun,nenek aku akan pastikan jiran2nya jugak merasa apa yang kami makan.biar sedikit janji semua rasa.dan yang paling best masa musim buah rambutan.tiap satu budak perempuan akan ada seorang lelaki yang tolong dia panjat dan si budak perempuan akan jadi tukang pungut buah c budak lelaki. memang best sebab share2 makan...tapi sekarang...semua2 pokok2 tu pun sudah ndakda sebab kebanyakannya sudah di tebang atas sebab2 pembinaan.

dulu bapak aku hanya ada sebuah motor.dan aku ingat lagi,tiap kali bapakku pulang dari kerja,aku mesti mintak bonceng ngan dia.pusing satu kampung.kalau ndak silap bapak aku pernah ada sebuah kodok.warna maroon ndak silap aku.aku pun lupa sbb memang lama sudah.lagipun kereta tu ndak lama sebab bapak aku jual kereta tu atas2 sebab2 tertentu.selepas beberapa tahun kerja sebagai kerani,bapak aku mulakan perniagaan sendiri.dan bila perniagaan dia maju sikit demi sedikit,bapak aku buat rumah untuk kami berempat tinggal.rumah yang ada tidak la semewah mana.tapi cukup untuk kami berempat berteduh. lama kelamaan perniagaan bapak semakin maju. aku ingat lagi,kereta invader hijau itu. aku ndak ingat no plate dia.terus terang,dulu aku bangga dapat naik kereta semewah itu(walaupun tidak la mewah pun)...lepas tu perniagaan bapakku makin maju.bapakku ada jugaklah belikan mamaku kereta wira second hand.no plate dia aku ndak ingat tapi yang aku tau dari sandakan. bila makin maju,bapak aku jual wira tu dan belikan mamaku waja baru.time tu aku ingat lagi first time waja keluar. no plate ST5163*. dan pastu bapak aku tukar invader tu .sekarang kereta tu ada d kk sudah di jual. No plate dia ST5507*.lepas beberapa tahun,bapakku makin maju dan maju.dalam beberapa tahun tu beberapa kali jugaklah dia tukar kereta.dan yang paling latest yang ada sekarang ni(siapa tahu,tahulah...sapa ndak tau...ndak payah tau). terus terang, aku sebenarnya berbangga dengan bapak & mamakku dengan apa yang kami miliki sekarang.boleh dikatakan kehidupan kami lengkap.rumah ada.kereta ada.cuma sekarang terpulang pada kami(aku dan adik aku) untuk lebih berusaha. aku bangga punya bapak yang rajin berusaha.tidak pernah putus ada. aku bangga dengan bapak aku.dari seorang kerani dia mampu menjadi apa yang dia jadi sekarang.memiliki apa yang dia miliki sekarang.aku bangga punya mamak yang sentiasa support bapak aku dalam apa jua. sanggup bersama walau senang dan susahnya bapakku. mungkin mereka berdua ndak pernah tau bahawa mereka berdua adalah idola aku. aku mau jadi macam bapak aku.aku mau berjaya macam dia.walaupun pendidikannya tidak setinggi mana, tapi dia mampu miliki apa yang dia ada sekarang yang mana orang berpendidikan tinggi pun belum tentu dapat capai. aku jugak mau jadi seperti mamaku.jadi isteri yang sentiasa support suami.susah senang bersama. aku mau jadi seperti mereka. walaupun mereka tidak mempunyai pendidikan yang tinggi,tapi mereka berusaha agar anak2 mereka memperoleh pendidikan yang secukupnya.aku ingin jadi seperti mereka.

pengalaman hidup sudah mengajar aku menjadi manusia yang tidak terlalu boros.pengalaman itu jugak mengajar aku jadi manusia yang menghargai apa yang kita miliki.dan pengalaman hidup itu jugak yang mengajar aku supaya belajar bersungguh-sunguh dan menjadi seseorang yang berjaya. aku sendiri ndak pernah terfikir aku akan sambung belajar di U dan ambil kos yang aku pernah ambil. ya mungkin dari sekolah rendah sampai aku sekolah menegah,aku antara pelajar yang boleh di banggakan.walaupun UPSR biasa,PMR pun biasa dan SPM pun tidak la sehebat kawan2 yang lain.aku mungkin tidak sebijak dan sepandai best2 student masa zaman sekolah rendah dan sekolah menengah. tapi aku still ingat kata2 cikgu Dzul Fiqar.. "zaman sekolah hanya sebagai batu loncatan untuk kita masuk U.bila masuk U,semua kembali kosong.dan apa kita akan jadi..semuanya bermula di U"..dan aku percaya itu. ada kawan2 yang masa sekolahnya sangat cemerlang,tapi masuk U hancur. dan ada kawan2 masa sekolahnya hancur,tapi sekarang sudah jadi somebody.dan aku bangga dengan apa yang aku ada sekarang.kalau aku bawak degree yang aku ada p jumpa ngn cikgu fizik aku dulu, mesti dia sendiri ndak percaya aku boleh dapat degree tu sebab dia sendiri tau aku buta dan bodoh fizik.hahah....memang lucu..tapi itulah kenyataan. manusia boleh berubah.dari bodoh menjadi pandai.dari pandai menjadi bodoh sebab terlalu angkuh dengan kepandaian yang dia pernah miliki.


kini,tugas aku adalah untuk membalas balik semua jasa mamak dan bapakku...jasa mereka membesarkan aku,jasa mereka memberi pelajaran kepada aku. dan sekarang masanya aku balas budi mereka. aku sanggup tinggalkan kerjaya yang boleh dikatakan bergaji mewah demi mereka.demi mebalas jasa mereka,demi mengikuti kehendak mereka.bukan aku tidak punya pegangan hidup sendiri,cuma bagi aku ini saja cara aku membalas budi mereka membesarkan aku.


nota kaki tangan dan mulut:entri ini bukan untuk menemberang,bukan untuk membangga diri. entri ini hanya sebuah entri dari seorang anak yang menghargai jasa kedua orang tuanya.ndak salah aku berbangga dengan orang tua aku kan. lagipun,seperti yang aku slalu cakap,MY PAGE,MY RULES...suka aku la mau buat apa pun.dan aku rasa entri ini macam lari dari tajuk sbb kenbanyakkan entri ini lebih kepada tribute untuk parents aku...hukhuk...opss...terlebih sudah...

No comments:

Post a Comment