05 November 2010

...Hari ini hari Jumaat...

Semua orang tau hari ini hari Jumaat. Tapi berapa ramai orang yang tau tentang kelebihan hari Jumaat? Kelebihan yang paling ketara ialah hari Jumaat adalah hari last bekerja sebab Sabtu adalah cuti( untuk Kerajaan..so untuk swasta sah² nda da beza).Sebenarnya banyak kelebihan hari Jumaat ni. Mungkin ramai yang sudah tau dan mungkin ramai yang tidak. Aku sekadar ingin berkongsi apa yang perlajari dan tahu.Bagi orang Islam:
  1. Jumaat adalah penghulu segala hari.
  2. Nabi Adam diciptakan pada hari Jumaat
  3. Kiamat juga akan berlaku pada hari Jumaat
  4. Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran ALLAH daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.
    • Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.” 
  5. Sunat bagi orang Islam memotong kuku pada hari Jumaat.
Lebih elok dan afdal sekirangnya kita memotong kuku mengikut sunnah Nabi.


nota kaki tangan dan mulut: Tapi orang yang sudah berkahwin lebih suka malam Jumaat..ngehhh!


No comments:

Post a Comment